رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
۱۰ نکته برای انتخاب دامین مناسب
#1
شاید یکی از اولین سوال‌هایی که هر وبمستری برای راه‌اندازی یک سایت از خودش می‌پرسد، این است که دامین خودم را چگونه و بر اساس چه فاکتورهایی انتخاب کنم که از لحاظ سئو، بهینه به شمار بیاید. در ادامه این مقاله، سعی شده است نکات حیاتی که باید هنگام انتخاب دامین در نظر بگیریم، به تفصیل بررسی شود.

۱- دامین کوتاه
از دید گوگل، دامین‌های بلند و کوتاه از لحاظ فنی تفاوتی با هم ندارند و گوگل بر اساس تعداد حروف دامین، تبعیضی برای ایندکس کردن سایت‌ها در نظر نمی‌گیرد. اما لازم است در نظر داشته باشید که بسیاری از مسائل، نه تنها درباره دامین، که در تمام حوزه‌های سئو، مستقیما جزء فاکتورهای گوگل به حساب نمی‌آیند، ولی رفتار و برخورد مخاطب در قبال آن مسائل است که غیرمستقیم بر دیگر فاکتورهای فنی سئو تاثیر می‌گذارد و باعث تاثیر در این فاکتورها می‌شود.
از این بابت است که دامین کوتاه به دلیل ماندگاری ذهنی بیش‌تر برای مخاطب و سادگی تایپ کردن، لینک دادن، یا نقل‌قول آن برای دیگران نکته‌ی مثبتی است. از این رو شخصا پیشنهاد می‌کنم هر چه می‌توانید دامین خود را کوتاه‌تر انتخاب کنید. هم‌چنین اگر بتوانید دامین خودتان را یک کلمه‌ای انتخاب کنید به ذهن مخاطب بهتر می‌نشیند، بهتر آن را به یاد می‌آورد و به طبع آن باعث پیشرفت و بهبود فاکتورهای فنی مرتبط به سئو دامین خواهد شد.
۲- آهنگ کلام دامین
در این مورد، اول از همه در نظر داشته باشید که آهنگ هجی کردن دامین باید در ذهن بماند. مثلا آهنگ کلام دامین parisna.com از دامینی به آدرس parisnamagazine.com بهتر در ذهن می‌ماند.
هم‌چنین باید توجه داشته باشید که تلفظ شفاهی دامین باعث ایجاد ابهام نوشتاری نشود. مثلا تصور کنید کسی بخواهد به دوستش پیشنهاد کند که به سایتی با آدرس «تونت دات کام» سر بزند. این تلفظ می‌تواند به حالات متفاوتی تایپ شود: ۲net.com، twonet.com یا tonet.com. از این رو، انتخاب دامین‌هایی با چنین ابهامی توصیه نمی‌شود.
۳- املای دامین
یک دامین خوب، دامینی است که به سختی بتوان آن را غلط تایپ کرد. وقتی سایت خودتان را مثلا پشت تلفن به کسی معرفی می‌کنید، هر چه نیاز به هجی کردن را کم‌تر دیدید، دامین بهتری از این لحاظ انتخاب شده است.
مثال بالا برای این مورد هم صادق است. انتخاب دامین‌هایی که بتوان آن‌ها را به روش‌های مختلفی تایپ کرد، به هیچ عنوان گزینه‌ی خوبی نخواهد بود.
۴- خط فاصله و اعداد در نام دامین
وجود اعداد و خط فاصله در نام دامین اتفاق خوبی نیست. چرا می‌گویم اتفاق خوبی نیست و نمی‌گویم بالکل مناسب نیست؟ چون وجود اعداد یا خط فاصله می‌تواند نکته‌ی مثبتی هم در خود داشته باشد. نکات مثبت این اتفاق این‌ها هستند:
الف) به نقل از برخی متخصصین سئو می‌گویم که ظاهرا در صورت وجود کیورد در دامین چند کلمه‌ای شما، اگر خط فاصله‌ای بین این کلمات وجود داشته باشد، گوگل کیورد مد نظر شما را بهتر شناسایی می‌کند. مثلا در دامین parisnaseo.com، که می‌شود: parisna-seo.com.
ب) وجود اعداد در یک دامین بلند، می‌تواند باعث کاهش طول آن شود. مثلا دامین parisnaforseo.com که می‌تواند به این شکل خلاصه شود: parisna4seo.com.
اما نکات منفی این ماجرا بیش‌تر از نکته‌های مثبت آن است:
الف) تایپ کردن اعداد و حروف یک دامین، آزاردهنده و باعث سختی در تایپ دامین وب‌سایت ما می‌شود که یک نکته‌ی منفی بسیار بزرگ است.
ب) نقل‌قول کردن دامین حاوی اعداد یا حروف باعث ایجاد خطاهای تایپی می‌شود و هجی کردن آن‌ها همواره باعث آزار کاربر خواهد بود. مثلا تصور کنید شخصی بخواهد دامینی به آدرس parisna-seo-for-webmasters.com را برای دوستش هجی کند. طبیعی است که اشتباه رایج تلفظ دامین به صورت parisnaseoforwebmasters.com یا مشابه آن خواهد بود.
پ) برخی افراد ناآگاه ادعا می‌کنند که گوگل مشخصا با دامین‌های دارای خط فاصله مشکل دارد و آن‌ها را به عنوان اسپمر می‌شناسد. این اشتباه رایج در واقع ناشی از این حقیقت است که از آن‌جا که اسپمرها برای انتخاب نام دامین‌های خود با محدودیت روبه‌رو هستند و اغلب به دلیل این‌که دامین مد نظرشان قبلا ثبت شده است، آن دامین را با اضافه کردن خط فاصله ثبت می‌کنند. این موضوع باعث شده است که حجم بسیاری از سایت‌های اسپمر با دامین‌های دارای خط فاصله مشغول به فعالیت باشند و از این بابت است که گوگل روی این نوع دامین‌ها حساسیت دارد و الا این ماجرا که گوگل تمام دامین‌های دارای خط فاصله را به عنوان اسپمر می‌شناسد و آن‌ها را از نتابج جستجو حذف می‌کند، به هیچ عنوان صحیح نیست. اما در نهایت جزء نقاط ضعف استفاده از خط فاصله در دامین به حساب می‌آید.
۵- وجود کیورد در دامین
همان‌طور که مت کاتس در ویدئوی زیر توضیح می‌دهد، وجود کیورد در دامین می‌تواند یک محرک خوب برای رتبه‌دهی بهتر به وب‌سایت شما باشد. اما دلیلی که برای این موضوع ابراز می‌کند هم جالب توجه است. مت کاتس می‌گوید که وجود دامین به این دلیل به افزایش رتبه‌ی شما کمک می‌کند که هنگامی که دیگران به شما لینک می‌دهند، احتمال بیش‌تری وجود دارد که متن این لینک با کیورد موجود در دامین یکی باشد و از این بابت است که در آن کیورد خاص، می‌تواند باعث پیشرفت شما شود.

http://www.aparat.com/v/Vbzt8
اما در نهایت، این موضوع بیش‌تر بستگی به این دارد که اهداف و زمینه‌ی فعالیت و فوکوس شما در وب‌سایت کجاست و استراتژی بازاریابی شما چگونه بنا شده است.
مت کاتس در ادامه توضیح می‌دهد که با توجه به این‌که گاها پیش آمده بود که گوگل به دامین‌های دارای کیورد، امتیاز بیش از حدی ارائه کند، گوگل این موضوع را بررسی و این امتیازات بیش از اندازه را متناسب و بالانس کرده است. به این صورت که امروزه، دیگر وجود یک کیورد خاص در دامین شما، مستقیما باعث افزایش چشم‌گیر رتبه‌ی شما در آن کیورد نخواهد بود.
از طرفی، من هم به شخصه مثل مت کاتس، بیش‌تر به دامین‌هایی علاقه دارم که به اصطلاح Brandable باشند. دامین‌هایی که مشخصا هیچ کیوردی درشان وجود ندارد و هیچ اطلاعاتی از محتوای سایت به ما نمی‌دهند، اما به خوبی قابل یادآوری هستند، به خوبی تلفظ می‌شوند و به راحتی تایپ می‌گردند. مت کاتس دلیل انتخاب دامین‌های برند را نسبت به دامین‌های کیورددار، به این صورت توضیح می‌دهد که مثلا دامین‌های کیورددار برای سایتی در مورد اندروید، بیشمار وب‌سایت خواهند بود که همگی یک عبارت اندروید در خود دارند. در این حالت مخاطب با حجم زیادی وب‌سایت سر و کار دارد که دامین‌هایی بسیار شبیه به هم دارند. اما یک دامین برند، می‌تواند به راحتی در ذهن بماند و به گمان من، این مهم‌ترین نکته در انتخاب دامین است. بسیار مهم‌تر از وجود داشتن یا نداشتن کیورد در آن.
۶- خلاقیت در ایجاد نام
اغلب دامین‌های یک کلمه‌ای تا امروز گرفته شده‌اند. مخصوصا اگر بخواهید دامین‌تان با کلمات انگلیسی باشد، محدودیت‌های بسیاری در انتخاب کلمات دارید. از این بابت، گاها مجبور خواهید شد کلمات نو بسازید. می‌توانید کلمات یا عبارات من‌در‌آوردی ایجاد کنید که از ریشه معنای خاصی نمی‌دهند، اما به خوبی در ذهن می‌مانند و به خوبی قابلیت تبدیل شدن به برند کسب‌و‌کارتان را دارند. دامین پاریسنا روی همین اصل انتخاب شده است و معنای لغوی ندارد. هم‌چنین می‌توانید دو کلمه‌ی کامل را سر هم بچسبانید؛ مثل YouTube. می‌توانید به جای استفاده از یک کلمه، از یک عبارت استفاده کنید؛ مثل Six Apart. می‌توانید دو بخش از دو کلمه‌ی جداگانه را سر هم کنید؛ مثل Microsoft. می‌توانید یک کلمه را کوتاه و دست‌کاری کنید؛ مثل Flickr. می‌توانید پیشوند یا پسوندی به کلمه‌ی مورد نظرتان اضافه کنید؛ مثل Shopify.
۷- پسوند دامین
تا جایی که می‌توانید از دامین .com استفاده کنید. علاوه بر این‌که اغلب مردم، نگاه بهتری به دامین‌های .com نسبت به سایر پسوندها دارند، مخاطبان هم بهتر دامین‌های .com را به ذهن می‌سپارند.
البته اگر کسب‌و‌کاری دارید که مختص به یک کشور است یا اغلب مخاطبان شما از یک کشور به خصوص هستند، انتخاب پسوند مخصوص آن کشور -در مورد ما ایران- گزینه‌ی اشتباهی نخواهد بود. اما در این حالت هم، به شخصه، دامین .com را به .ir ترجیح می‌دهم. این که گفته می‌شود، دامین .ir برای نتایج ایران بهتر ایندکس می‌شود و بهتر رتبه می‌گیرد هم یک اشتباه رایج است که از لحاظ آماری و تحلیلی، هیچ‌گاه اثبات نشده است. دامین .ir ظاهرا در بالا آوردن رتبه‌ی الکسای سایت در ایران، تاثیر مثبتی دارد، اما تاثیر مستقیم دامین .ir در مورد رتبه یا ایندکس گوگل، یک تصور غلط رایج است.
۸- معنای دامین
این‌که دامین شما عبارتی باشد که مستقیما با کسب‌و‌کارتان در ارتباط باشد و معنای معینی بدهد انتخاب بدی نیست. اما از من می‌شنوید، خودتان را به این صحبت‌ها محدود نکنید. به کمپانی‌های بزرگ اینترنتی نگاه کنید. اغلب معنای خاصی ندارند. اغلب توضیح‌دهنده‌ی کسب‌و‌کار آن شرکت نیستند. اما به خوبی در ذهن می‌مانند و Brandable هستند.
از نظر من، معنادار بودن، ابدا نباید اولویت ما در انتخاب دامین‌مان باشد.
۹- دامین خاص
گاها برخی وبمسترها، به جای این‌که سعی کنند، یک نام منحصربه‌فرد و دارای شخصیت برای کسب‌و‌کار و دامین‌شان انتخاب کنند، به این سمت می‌روند که دامین وب‌سایت‌های بزرگ مرتبط با کسب‌و‌کارشان را با ایجاد تغییرات، ثبت و استفاده کنند. مثلا این دسته افراد، در زمینه‌ی سئو، دامین شرکت سئوموز را برمی‌دارند و مثلا یک عبارت، یک عدد، یا یک حرف به آن اضافه می‌کنند؛ یا این‌که با پسوند متفاوتی آن را ثبت می‌کنند. به این صورت که SEOMoz.com را به اشکال متفاوتی می‌توان استفاده کرد: SEOMoz.ir، SEOMoz98.com، SEOM0z.com، SEOMozIran.com و از این قبیل.
این کار، عمل سطحی و اشتباهی خواهد بود. اعتبار هیچ کمپانی بزرگی، به واسطه‌ی یک دامین به شرکت دیگری منتقل نمی‌شود. علاوه بر این‌که از لحاظ رعایت کپی‌رایت برند هم قطعا صحیح نبوده و عمل شایسته‌ای نیست.
بهتر است، سعی کنید با در نظر گرفتن جمیع شرایط کسب‌و‌کارتان، یک برند و نام مخصوص به خود انتخاب کنید و به فکر گسترش اصولی کسب‌و‌کارتان باشید. دامین‌های خاص و منحصربه‌فرد بسیاری در ایران هم ثبت شده است. برخی از آن‌ها که شخصا خیلی می‌پسندم این‌ها هستند: Bamilo.com، Digiato.com، ۱Pezeshk.com، Digikala.com، Zoomit.ir.
۱۰- قابلیت برند شدن دامین
شاید اگر بخواهیم یک نکته برای انتخاب دامین ذکر کنیم، این است که سعی داشته باشید دامین‌تان به اصطلاح Brandable باشد. یعنی قابلیت برند شدگی داشته باشد. اگر به کمپانی‌های عظیم اینترنتی نگاه کنید، دامین اغلب آن‌ها، نه حاوی کیورد است و نه معنای خاصی می‌دهد؛ اما قابلیت برند شدن دارد. فیس‌بوک، گوگل، یاهو، اسپوتیفای، بینگ؛ این‌ها بهترین دامین‌های تاریخ‌اند که همگی برند کمپانی‌های خودشان هستند.
پس علاوه بر این‌که سعی می‌کنید دامین‌تان از لحاظ تکنیکی، دامنه‌ی مناسبی باشد و اصول گفته شده را دارا باشد، دامینی انتخاب کنید که برند کسب‌و‌کارتان شود. این بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب شما خواهد بود.
و در انتها چند توصیه تجربی:
این نکات را بنا به تجربه کسب کرده‌ام و برای خودم بسیار مهم و کاربردی هستند. اگر شما هم از این دست توصیه‌های تجربی دارید، از ما و دیگر مخاطبان دریغ نکنید.
– بعد از این‌که به خوبی تحقیق کردید و با دقت دامین خود را انتخاب کردید، بگذارید چند روز از انتخابتان بگذرد. هیچ‌وقت بالافاصله بعد از حصول نتیجه در یافتن دامین، آن را ثبت نکنید. چند روز صبر کنید. ممکن است اتفاق جدیدی بیفتد!
– دامینی که انتخاب کرده‌اید را به حالات مختلف تایپ کنید و روی کاغذ هم بنویسید. ببینید آن چیزی که می‌خواهید درآمده یا نه.
– دامین خود را چند بار با صدای بلند تکرار کنید. دقت کنید که تلفظ و نوع بیانش آن‌طور که باید از آب درآمده یا نه.
– آزاد بودن دامین خود را در شبکه‌های اجتماعی هم بررسی کنید. شاید اگر ببینید، آدرس مورد پسندتان در اغلب شبکه‌های اجتماعی برای آن دامین خاص، از قبل گرفته شده است، نظرتان عوض شود و دامین دیگری انتخاب کنید. می‌توانید از این ابزار معرکه برای این کار استفاده کنید: Namechk
پاسخ
 سپاس شده توسط E-Beshkani ، Milad
#2
سلام میشه برای دامین از کلمات فارسی استفاده کرد
پاسخ




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان